Social Icons

Pages

Friday, April 9, 2010

Sihat sebelum sakit

Assalamualaikum wbt

Setelah lama buat blog tanpa posting, akhirnya terlintas jua di hati nak menaip.. Bukannya apa, clinical attachment baru berakhir semalam, dan presentation hari ni. Kiranya, masa sibuk masa attachment dah berlalu.. akan datang, final exam.. and then, graduation.. yeyeye.. setelah 4 tahun bertungkus-lumus, berakhir jgk study nih.. kejap je masa berlalu... tak sabar nak balik rumah.. Sebut mengenai masa ni, teringat akan ingat lima perkara, sebelum lima perkara.. Korang mesti ingat kan, lagu yang dinyanyikan oleh raihan tuh..

5 perkara itu adalah sihat sebelum sakit, muda sebelum tua, kaya sebelum miskin, lapang sebelum sempit, hidup sebelum mati.

Masa sihat sebelumnya datang masa sakit...

Hhhmmm, teringat time attachment kt hospital selama sebulan tuh. walaupun sebulan je, banyak yang saya belajar.. learn about life, relationship with other people, communication skill, reading skill (hehe, betapa susahnya nak baca tulisan doktor) and how much i appreciate on my health.

Bersyukur sangat bila dapat attach kt hospital yg kite dapat naik ke ward (hospital yang guna sistem manual la katakan), clerk case kt depan pesakit tu sendiri. at least kite dapat tengok sendiri keadaaan pesakit tuh.


Kesian jgk bila kawan2 yang lain yg attach kt hospital yg direstrictkan tak boleh naik ke ward tanpa kehadiran preceptor, semua maklumat tentang pesakit terus boleh dapatkan dari komputer, takpun ade preceptor yang baik hati tolong printkan sebab hospital tu gunakan sistem IT, dan ade jugak kawan2 saya yg dapat kes pesakit yang dah discharged, tak dapat langsung tgk pesakit tuh. tapi diorang kurang sibuk la berbanding dengan kitorang yang attach kat hospital bersistem manual nih... sedih bila tengok pesakit2 berbaring je kt atas katil bercadar putih, baju hijau. nak2 lagi bila attach kt ccu dan icu unit tambah2 lagi pesakit yg terbaring je atas katil. xsanggup nak tengok. lagi2 la saya rasa amat bersyukur atas nikmat sihat ni. xnak sakit2...


So, masa sihat ni la kita kena penuhi sepenuhnya dengan aktiviti yg bermanfaat. kadang2, ramai yg saya tengok orang sekarang ni xbersyukur atas nikmat sihat ni. yang merokok bukan main ramai lagi walaupun dekat kotak rokok tu dah ade gambar kanser paru2 la, anak yang cacat la, dan macam2 lagi. kajian menunjukkan yang kanser paru2 merupakan penyebab utama kematian yang disebabkan oleh kanser. Akan tetapi, jumlah perokok yang Malaysia ni tak pernah berkurang.


Mungkin ada si perokok yang tak nak berubah. Mungkin juga ada ada yang terlintas kat hati nak berubah, tetapi tidak berani mengambil langkah untuk berhenti. Dan mungkin jugak yang pernah berhenti, tapi tak kuat untuk meneruskannya, jadi terpaksa la merokok balik. Kenapa ini berlaku? Ini semua sebenarnya bergantung kepada si perokok itu sendiri. Nothing can change yourself but you. So, you have to change before it is too late..

Mula2 ingat nak letak gambar kanser paru2, kanser mulut dan macam2 penyakit yang disebabkan oleh rokok tu yang dikeluarkan oleh kementerian kesihatan Malaysia, tapi tiba2 tak jadi,, geli.... Mungkin kita tak nampak lagi kesan merokok tu pada diri sendiri buat masa sekarang, tapi sepuluh tahun, dua puluh akan datang, kita tak tahu.. It depends on you to decide..

Cuba bayangkan si ayah ni seorang perokok, dan si anak kepada si ayah ni ada penyakit asma. Kalau si anak ni terhidu asap rokok yang dihembus dengan nikmatnya oleh si ayah ni, semestinya keadaan asma si anak ni akan menjadi lebih teruk.

Asap rokok ni bukan sahaja boleh beri kesan yang buruk kepada si perokok itu sendiri, ia jugak boleh beri kesan buruk terhadap orang yang disekeliling.. Bukan setakat tu je, banyak duit yang hangus macam tu je sebab digunakan untuk beli rokok. Kan best kalau duit yang kita guna untuk beli rokok tu kita buat simpanan untuk masa susah ke, sedekahkan kat masjid ke, banyak pahala yang akan dapat tu. So, fikir-fikirkan lah…

Jadi, gunakanlah masa sihat ni dengan sebaiknya dengan kegiatan yang berfaedah dan jauhi benda2 yang memudaratkan. Sebab kita tak tahu, bila masa sakit kita akan sampai..

9 comments:

M a W a D D a H said...

nice info..go on bebeh...

NAJMU said...

yeye.. first komen

M a W a D D a H said...

bnyk ngak letak gambo kt atas...

Leeya said...

hehe..leh lak gne sme gmbr ngn jimi..hehe..

NAJMU said...

leeya: aah.. itu la pasal.. xpe2. tu namanya sehati sejiwaaa..

Ariffin said...

Nice article, tk krana sudi berkongsi sama. Sikit komen je, bukan apa utk senang di baca, saya cadangkan saudari tukar warna teks dari hijau ke hitam, baru ada contrast dan tak sakit mata nak membacanya. Tahniah, saya harap saudari akan terus poskan artikel yang berguna seperti ini.

NAJMU said...

salam.. to ariffin, thanks for the comment. lupa nk tukar warna teks sbb dulu guna template hitam.

wan said...

salam perkenalan ..

Syarikat Cosway Malaysia (Berjaya Group) mempunyai konsep yang unik dan terbukti , COSWAY FARMASI - Konsep KEDAI PERCUMA.

Peluang ditawarkan kepada semua yang ingin berjaya.

Untuk membuka farmasi sendiri, tentunya modal yang besar sekitar RM800K keatas, dan hampir mustahil untuk memiliki kedai farmasi sendiri.

Syarikat Cosway telah menawarkan pembukaan 1000 kedai di seluruh Malaysia untuk dimiliki dengan modal paling minima (RM5100) sahaja.

Ramai yang x percaya, betul ke buka eCosway Farmasi ni RM5100 sahaja?

Jawapannya : Ya betul....

So, yang mana x percaya tu dengar dulu ye... mesti tertanya2 kan..yang paling best ialah Cosway anak syarikat Berjaya Group yang gah di Malaysia akan menanggung semua proses pembangunan Farmasi dari A to Z, kita hanya pilih tempat nak buka di mana.

Yang paling best
1)sewa
2)renovation
3)maintenance
4)security system
5)bil utiliti
6)bil telefon
7)alat tulis (RM50 setiap bulan)
8)produk yang ada di Farmasi (secara consignment, x perlu kita keluar duit beli produk)
9)gaji pharmacist yang mahal tu pun semuanya ditanggung oleh pihak Cosway. Kita hanya bayar gaji staft sahaja....
lagi bonus kalau ahli farmasi sendiri yang buka..
jgn lepaskan peluang sekiranya minat bisnes.

Yang betul-betul serius & berminat dalam bisnes ni cepat2 buat appoinment dengan saya untuk tahu lebih ye....

Kuota terhad...bertindak segera.

PM/SMS/CALL : wan

ke 0134750633/ 0194611615

wan said...

salam...

sekiranya ada antara kawan2 ingin membuka farmasi sendiri boleh disampaikan...
sama2 kite menolong bangsa seagama...
trima kasih byk2..

Assalamualaikum.
p/s :maaf sekiranya komen mengganggu, cume menyampaikan berita rezeki kepada ahli farmasi.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails