Social Icons

Pages

Tuesday, June 22, 2010

Maafkanlah,,,





Dua orang sahabat karib sedang mengembara melalui padang pasir yang sangat luas. ditengah-tengah perjalanan, berlaku sedikit pertengkaran antara dua sahabat tersebut dan salah seorang telah memukul sahabatnya disebabkan tidak dapat mengawal perasaan.


Dengan penuh rasa hiba, sahabat yang dipukul telah menulis di atas pasir

"hari ini sahabat baikku telah memukulku"

Kemudian, mereka meneruskan perjalanan dan sampai di sebuah tasik yang amat dingin. oleh kerana terlalu teruja, sahabat yang telah dipukul tadi terus terjun ke dalam tasik untuk menyejukkan badannya. tiba2 dia gagal mengawal diri dan mula lemas.

menyedari keadaan itu, sahabatnya telah terjun ke dalam tasik dan berjaya menyelamatkannya. dia pun mengucapkan terima kasih dan memahat di atas batu berbunyi:

"hari ini sahabat baikku telah menyelamatkan nyawaku"

sahabatnya itupun bertanya,

"mengapa tadi sewaktu aku memukulmu, engkau menulis di atas pasir, dan sekarang engkau memahatnya di atas batu?"

jawab sahabat tersebut,

"aku menulis keburukanmu terhadapku di atas pasir kerana ia akan hilang di tiup angin, aku memahat kebaikanmu di atas batu supaya aku akan mengingatinya sampai bila2".

begitu la juga dengan kehidupan kita ini. segala keburukan orang harus lah kita buang jauh2, lupakan dia, dan maafkan lah dia. biarkan ia hanya singgah untuk sementara agar mudah untuk kita melupakannya. namun, apabila kita menerima kebaikan orang lain, pahatlah di hati kita agar terus kekal mengingatinya sampai bila2...



Rahsia untuk mendapatkan ketenangan dan kedamaian dalam hidup : Sebelum tidur, lupakan dan maafkan segala kesalahan orang lain kepada kita.

kredit to: buku U-turn ke jalan lurus

2 comments:

HaMiazU said...

sgt best ceta nie...sy sukaaa..sy perlu brusaha keras utk praktis..hoh0...

Najmu said...

hamiazu: sy pun suka.. jom kita berusaha keras utk mempraktiskannya.. Chaiyok2

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails